Pengumuman Penting!
Untuk Maklumat dan pengetahuan anda semua, laman blog
akubencipaklah.blogspot.com sedang dalam perhatian pihak blogger.com dan telah disekat dari menambah dan juga menghantar segala bentuk posting di dalamnya.


Di sini juga saya telah menyediakan satu laman blog sementara yang boleh diakses melalui :

ihatepaklah.blogspot.com (mirror).

Harap Maaf...


LATEST POSTING

AHLI PAK LAH DISERANG VIRUS BRONTOK

AHLI UMNO PERLU BERANI....TAK RUGI APA-APA....

DOWNLOAD DAN SEBARKAN (UNTUK AHLI UMNO SAHAJA)

SURAT KAPTEN ZAHAR KEPADA PUCUK PIMPINAN UMNO - PAK LAH & NAJIB HARUS DIHUKUM MANDATORI

Thursday, July 31, 2008

AHLI UMNO PERLU BERANI....TAK RUGI APA-APA...



 

Thursday, July 31, 2008

Pak Lah Diserang Virus Brontok



Selama lima tahun pemerintahan Perdana Menteri yang saya benci ini, kita telah dipertontonkan dan dipersembahkan dengan cerita-cerita yang menarik dan juga yang paling banyaknya adalah yang tidak baik dan tidak menarik langsung. Kita rakyat hanya mampu melihat saja depan mata mereka akan “kebobrokan” pemimpin kita ini. Kebobrokan bermaksud kelemahan ataupun sikap tidak bertanggungjawab dalam bahasa Malaysianya.

Bila saya sebut perkataan “kebobrokan” itu tadi mengingat saya mengenai sejenis virus komputer yang agak terkenal juga pada masa lalu, tak silap saya tahun 2004/05. Virus ini dinamakan “Brontok” atau nama lain “RontokBro”, bro jugak!. (
sila klik sini! Untuk maklumat lanjut) . Kepada yang belum pernah dengar nama ini, saya akan cuba terang serba ringkas. Virus ini berasal dari Indonesia dan dibuat oleh orang Indonesia sendiri. Dia merebak terlalu cepat melalui email-email yang mengandungi ‘attachment file’ yang bernama keygen.exe. Kepada mereka yang menekan ataupun meng”klik” file itu, dengan rasminya anda akan terkena jangkitan virus ini.

Virus “Brontok ini” menyerang dan dapat melumpuhkan sistem operasi Windows anda terutamanya pengguna Windows XP. Virus ini telah meng’take over’ komputer anda tanpa anda sedari. Virus ini juga merebak dengan cepat melalui Pen Drive yang dicucuk di USB port komputer anda. Virus tersebut akan ‘bersembunyi’ di dalam pen drive tersebut dan kemudiannya kan merebak dan terus menyebarkan virus tersebut jika di cucuk ke komputer lain.

Antara simtom-simtonnya yang paling “hebat” ia akan memberi “mesej” jelas kepada anda melalui ‘Web Browser’ anda seperti Internet Explorer secara automatik akan keluar sedang asyik anda melayari internet. Jika anda tutup mesej tersebut. Dia akan keluar kembali. Memang degil dan tidak boleh berbuat apa-apa mengenainya.

Mesejnya adalah seperti berikut :

-- Hentikan kebobrokan di negeri ini –-

1. Adili Koruptor, Penyeludup, Tukang Suap, Penjudi, & Bandar NARKOBA( Send to "
NUSAKAMBANGAN")
2. Stop Free Sex, Absorsi, & Prostitusi
3. Stop (pencemaran laut & sungai), pembakaran hutan & perburuan liar.
4. SAY NO TO DRUGS !!!

-- KIAMAT SUDAH DEKAT –-
Terinspirasi oleh: Elang Brontok (Spizaetus Cirrhatus) yang hampir punah

Dan jika seseorang yang mahir untuk membaiki dan meyelesaikan virus tersebut ataupun kita panggil juruteknik/jurutera computer juga akan memeningkan kepalanya dan mengambil masa yang agak lama untuk menyahkan virus tersebut dari dalam komputer yang dijangkiti itu melainkan ‘terpaksa’ memformat terus hard disk tersebut. Ini merupakan ‘jalan terakhir’ untuk memecahkan kebuntuan tersebut. Berikut merupakan serangan awal virus tersebut. Sekarang ini kebanyakkan anti-virus sudah boleh menghindarkan dan menghapuskan terus virus tersebut.

Virus tersebut akan cuba menghalang dirinya daripada di usir keluar oleh juruteknik komputer dengan pelbagai cara dan helah bagi menyusahkan mereka menyahkan Virus tersebut. Segala bentuk Anti-Virus yang digunakan juga disekat sementara dari berfungsi. Windows Registry juga terus di halang untuk membuat repair dan akan terus men’restart’ kembali komputer anda.

Sungguh ‘dasyat’ mesej ini ditujukan. Tapi ini adalagi yang “dasyat” nak cerita dan aku memang betul respek giler dengan pencipta virus ini. Walaupun dia dianggap sebagai “salah” di dalam “undang-undang” siber ini. Aku respek tang ‘niat’ ataupun ‘nawaitu’ dia tu dan kepandaian dia mencipta virus tu. Sehinggakan komputer yang diserang virus ini akan secara automatiknya akan membanjiri (flood) data-data ke server-server kerajaan Israel bagi melumpuhkan dan menjadikan server-server berkenaan ‘sesak nafas’.

Terdapat 2 cara sahaja untuk menyelesaikan ataupun menyahkan virus tersebut dari terus ‘berkampung’ dan terus merebak ke komputer-komputer lain. Iaitu cara yang pertama, dengan memanggil jurutera yang betul-betul berkelayakkan dan berpengalaman luas tentang keselamatan komputer. Jika tiada masalah virus tersebut akan hilang dalam jangkamasa singkat sahaja.

Dan cara yang kedua, ialah dengan memformat hard disk tersebut. Masalahnya apabila kita memformat sesebuah hard Disk, banyak kerja yang perlu kita lakukan da mengambil masa yang agak panjang untuk menyiapkan keseluruhan dan menginstallasi semua aplikasi yang ada sebelum ini. Tetapi kebaikannya banyak dan sistem pengoperasian komputer akan menjadi segar dan ianya nampak seperti komputer baru .

Apa yang ingin saya perjelaskan di sini berkenaan keadaan Pak Lah dan Virus Brontok ini hampir sama simtom-simtomnya, kesannya dan juga jalan penyelesaiannya. Jika beliau sedar dan bertanggungjawab, beliau perlu akur dan menerima nasihat daripada mereka yang berpengalaman luas dan sedia untuk mengundurkan diri ataupun bersedia memperbaiki keadaan dengan rasa tanggungjawab tanpa ‘membuang’ mereka-mereka ini.

 
 
 

Wednesday, June 18, 2008

Melayu Akan Mengemis Di Bumi Sendiri? (Part III)


Hakikat di dunia ini sekarang yang biasa kita dengar dari dulu pepatah ini , “Yang kaya menjadi semakin kaya dan yang miskin akan menjadi bertambah miskin”. Jangan kita lupa dan buat-buat lupa mengenai status kaya dan miskin ini. Bezanya hanyalah harta ataupun wang yang dimiliki oleh seseorang itu. Harta dan wang inilah yang menjadi jurang dan perbezaan manusia di bumi ini. Jika mereka mempunyai harta dan wang yang banyak ini maka apa bendapun mereka akan dapat. Hendak berniaga mereka boleh, hendak membeli rumah besar atau tanah mereka juga boleh, hendak hantar anak ke sekolah yang lebih baik mereka juga boleh. Hendak beli negara juga mungkin mereka boleh. Bagaimana nasib mereka yang miskin ini? Apa yang mampu mereka buat. Ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Kerja siang dan malam dan kemudian menunggu gaji diakhir bulan. Malah wang yang mereka dapat inipun tidak dapat menampung keseluruhan perbelanjaan mereka.

Bagi yang terlalu miskin, walaupun terdapat bantuan kerajaan terhadap mereka, namun bantuan itu hanyalah dapat meringankan sedikit bebanan mereka dan sememangnya mereka sentiasa mengharapkan beberapa bantuan lain untuk meneruskan sisa-sisa hidup ini. Jika tiada mereka-mereka ini akan dihantar ke Pusat Kebajikan ataupun rumah orang tua-tua.

Jika melayu hari ini masih leka dan masih tidak sedar akan perkembangan orang melayu itu sendiri nescaya seperti tajuk saya diatas iaitu “Melayu Menjadi Pengemis Di negara Sendiri” akan menjadi kenyataan pada suatu hari nanti. Dan mungkin sekali lagi melayu akan dijajah tetapi bukan melalu peperangan. Jajahan cara baru yang digunakan ini adalah melalui pengusaan ekonomi, politik dan sosial. Kesan dari jajahan cara baru inilah yang akan menyebabkan “Melayu akan hilang di dunia” jika kita tidak besungguh-sungguh mempertahankan Institusi Melayu ini.

Sebagai contoh, dari sebelum merdeka hinggalah selepas merdeka ini secara perlahan-lahan dan tanpa kita sedar perkataan melayu itu sendiri sudah di hilangkan dan digantikan dengan perkataan yang lebih liberal dan adil kepada semua kaum. Bukankah Malaysia dahulunya dikenali sebagai “Tanah Melayu” . Bukankah Utusan Malaysia hari ini dahulunya dikenali sebagai “Utusan Melayu”. Bank Bumiputra menjadi Bank of Commerce seterusnya dikenali sebagai CIMB hari ini. Mana perginya perkataan “Melayu” itu. Mungkin tidak lama lagi sebuah parti politik melayu yang begitu gah dan begitu perkasa hari ini iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu ataupun UMNO juga akan hilang ataupun pupus buat selama-lamanya akibat kekalahan buruk mereka pada Pilihanraya Umum Ke-12 (PRU12) yang lepas dan kelemahan para pemimpin yang ada pada hari ini. Dan mungkinkah selepas ini ia akan digantikan dengan Parti Keadilan Rakyat ataupun KEADILAN. Yang mana pemimpinnya berkata mereka bakal membentuk Kerajaan Persekutuan tidak lama lagi. Adakah ini akan terjadi? Sama-sama kita fikir baik dan buruknya peristiwa ini nanti.

Inilah hakikat nasib melayu hari ini. Bagi saya memang sepatutnya melayu berbeza pendapat sesama mereka baik dari segi politiknya di negara ini, malah bangsa asing dan manusia di dunia ini juga berbeza pendapat masing-masing. Tetapi orang melayu mesti mempunyai pendapat yang sama bagi memperjuangkan hak dan menentukan nasib orang melayu supaya menjadi bangsa yang maju, berjaya dan setaraf dengan bangsa-bangsa lain di dunia ini pada masa akan datang terutamanya di tanahair sendiri.

Saya meminta maaf kepada mereka yang tersinggung dengan tulisan saya ini. Jika kenyataan saya ini terdapat kesalahan sila betulkan saya. Bukan niat saya untuk merendah-rendahkan martabat dan maruah bangsa saya sendiri. Dan juga tidak terlintas difikiran saya untuk membakar api kebencian orang melayu kepada bangsa lain dan sebaliknya. Saya menulis ini hanyalah sekadar untuk kita ingat-mengingati langkah dan hala tuju bangsa kita sebelum ini dan untuk seterusnya. Ianya juga adalah peringatan untuk diri saya sendiri khususnya orang melayu serta tanggungjawab bersama bagi memajukan bangsa kita sendiri. Saya yakin jika semua bangsa melayu di negara kita hari ini bersatu padu memperjuangkan serta mengubah daya dan tahap pemikiran yang ada pada kita hari ini, nescaya bangsa melayu akan menjadi bangsa yang mampu berdiri tegak dan sama tinggi disamping bangsa-bangsa lain yang maju yang ada di negara kita ini mahupun dunia luar. Dan yang pentingnya sebagai orang melayu dan juga beragama islam kita patut ingat dan tahu bahawasanya “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum (bangsa) itu melainkan kaum (bangsa) itu sendiri mengubah nasibnya”. Ayuhlah kita sama-sama memikirkan dan membantu orang-orang melayu lain yang ada di negara kita ini supaya mereka juga berjaya dan maju kehadapan tanpa meninggalkan mereka yang lemah ini dibelakang kita. Disamping itu kita juga tidak menidakkan hak bangsa lain di bumi bertuah ini. Kita juga mesti hormat-menghormati sesama kita tidak mengira pangkat, agama dan bangsa. Mereka ini boleh dijadikan kawan serta lawan untuk menaiktaraf kehidupan orang melayu hari ini.

Sekian.

Yang Jujur Lagi Ikhlas,

Hamba Allah
Selangor Darul Ehsan

1 comments:

Terongpipit said...

Kalau macam tu tak payah namakan negeri ini Malaysia!!!

Apa yang nak dimegahkan pada nama Malaysia jika bangsa majoritinya melukut ditepi gantang dan akhirnya mengemis dibumi sendiri.

Sepatutnya Melayu WAJIB menuntut haknya kerana ini bumi mereka sendiri!!!